I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday 23 November 2012

What is going on ?

Apa yang ingin aku coretkan di sini , mengenai keluargaku . Aku sungguh tidak mengerti apa yang berlaku . Like seriously , what is going on ? 
About MAMA . okay . time aku duduk dalam bilik seronok seronok ajar disya (adik bongsu ) main gitar , tetiba je dengar suara mama menangis . Apa lagi , berlari la aku dengan disya keluar bilik nak tahu apa yang berlaku . Then aku terus dapatkan mama . Abah tengah pakaikan baju untuk mama . Mama tadi baru lepas cuci . and okay . cerita macam ni ... 
Last month mama buat minor operation di Johor , mama operate di lengan dia . So , mama kene pakai lagi yang dekat leher dia tu . then , last week , mama tak cuci darah selama 10 hari sebab mama punya tube di leher tu , salah satu tube dah tersumbat , so ? tak boleh nak buat . So , alang alang doktok tak nak tebuk yang baru sebab nanti lagi siksa mama . then , tunggu je la yang di tangan tu matang 20hb lepas . Okay then , on 19th , mama g amik darah lagi like always . then doctor kata kene cuci jugak . so , he need to use mama punya lengan itu . unfortunately , yang di lengan mama tu , hanya satu urat je yang tercantum baaru di benda yang ada di dalam lengan tu . so , boleh guna satu je laa. So , everytime nak cuci sekarang ni , mama kene guna leher dan lengan . 
Hmmm . At the first time lepas dia cuci yang menggunakan leher dan lengan dia , dia penat dan sakit sangat . Then aku laa anak yang mandikan dia , tolong picitkan dia , tolong pakaikan baju . Biarla aku yang buat dulu sebelum aku busy study semula nanti . Kesian dekat abah that's why aku tolong jugak . Mama ni lagi satu , bila sakit , dia mesti nak abah yang buat itu ini . Abah tu busy . nak tanda kertas la , nak prepare untuk mengajar la , macam macam la . Ye , memang abah slalu dengan ipad dia saja , tapi , bukannya dia on9 chat sepanjang masa . Hmm . Semenjank mama sakit , memang abah banyak sangat mengalah , abah la yang jaga mama , ikot sahaja kehendak mama . 
Kita manusia , sampai satu tahap , kita pasti akan rasa penat and bosan dengan life macam ni . Just like mama and abah jugak . Tapi mama tak boleh patah semangat . And abah pon sama , kene sentiasa ada dengan mama . Dan kami anak anak , mesti sentiasa bersedia untuk menolong apa yang kami mampu . 

A few minutes later ......
                                     Okay just now nina baru je keluar dari bilik mama . Abah suruh aku jaga mama . Abah nak mandi nak solat sekejap . Okay than , mama tak berhenti lagi nangis . Aku try lagi persuade mama  kenapa mama macam ni and suruh dia berhenti menangis . Aku urut urut jari jari dia . Okay then , aku suruh mama tarik nafas and cuba cerita di mana tempat yang sakit sangatnya . Mama cakap , HATI . Okay . Fine . Apa yang aku agak memang betul . Semuanya sebab ABAH . just like mama said . abah tak senyum pon nak jaga dia macam tak rela and malu je berjalan dengan orang sakit macam mama . Okay , now i get the point . Aku just dengar and tak bukak mulut pon lagi . Then abah masuk dalam bilik . Time tu , mama marah marah abah sambil nangis . Okay at this time , aku dah masuk campur . Sebab muka abah pon masam je . And ayat abah yang tak boleh aku lupa " kakak , abah dah tak reti nak senyum " . Ya Allah , apa ni ? aku tak mengerti . hurmmm . Okay . Just like what abah said just now , mama tak pernah nak hargai dia . mama marah dia depan orang and mama buat muka masam dengan dia and the most mama tak de pon nak ucapkan TERIMA KASIH or MINTA MAAF dekat abah . Okay fine , ini masalah orang tua , aku tak boleh masuk campur . But , i think i need to menyelit jugak . Sebab aku pon nampak mama yang salah . And i try to tell mama to open her mind and think her mistake that she had done before . Mama nak marah abah , tapi mama tak nampak apa salah dia . Ya , aku sangat setuju dengan abah . like seriously , mama act macam tak pernah nak appreciate abah . Abah had done everything to her . Before mama got sick , setiap kali abah pergi outstation , pasti ada hadiah yang abah belikan untuk mama , and mama just amik and never said to him Thank You . Sedangkan aku and adik adik pasti akan mengucapkan terima kasih pada abah . Okay , mama sakit , aku faham . and semua faham mama sakit and pemikiran orang sakit ni lain , kita kene belai . But , orang sakit pon kene faham perasaan orang orang yang menjaganya . hurmmm . Okay . I need to go now . Got problem with them . I hope i can face this problem . 


#Ya Allah . Kau permudahkanlah segalanya . Amiinnn . 

No comments:

Post a Comment